22/10/13

baiki diri


Apa yang aku dapat hari ni adalah milik Allah semuanya, tiba masanya nanti semua tu akan diambil kembali oleh Allah. Aku hanya insan yang lemah dan sering melakukan dosa. Bila aku teringat akan dosa yang telah lakukan, aku rasa diri aku ni paling hina dan kerdil di mata Allah..

Adakah Allah ampunkan dosa aku yang lalu tu?..insyaallah, aku berharap moga Allah ampunkan segala dosa ku yang lalu tu.

emm..berani kau buat dosa, beranilah kau tanggung azab Allah..tapi berani ke kita semua ni nak tanggung azab dari Allah atas dosa yang kita buat tu, aku rasa tak kan?..sama-samalah kita berubah keara kebaikan, berubah jadi baik sebelum terlambat, pintu taubat sentiasa terbuka untuk hamba-hambanya..

Kata nak berada disamping Rasulullah s.a.w kan tapi kenapa masih buat dosa? kenapa masih buat maksiat?.. kalau nak bersama-sama dengan Rasulullah s.a.w di akhirat sana mestilah kena berubah jadi baik..kan?. kalau niat kita tu nak berubah kearah kebaikan, insyaallah...Allah akan tolong kita...

Perbaikilah diri kita agar menjadi muslim yang soleh..manusia sebenarnya asal dari syurga tapi kenapa nak campak diri kita ke lembah yang hina?..sepatutnya kita berusaha untuk kembali ke syurga yang kekal abadi..

Hanya Allah yang layak untuk tentukan siapa yang patut ke syurga ataupun ke neraka..tapi pilihan ditangan kita...syurga atau neraka?. baiki diri..yang penting istiqomah...

10/10/13

Dosa yang lebih besar dari zina

Suatu senja, seorang wanita melangkahkan kaki mendekati kediaman Nabi Musa. Setelah mengucapkan salam, dia masuk sambil terus menunduk.

Air matanya berderai tatkala berkata, “Wahai Nabi ALLAH, tolonglah saya.

Doakan agar ALLAH mengampuni dosa keji saya”. “Apakah dosamu wahai wanita...?”

Tanya Nabi Musa. “Saya takut mengatakannya,” jawab wanita itu. “Katakanlah, jangan ragu-ragu...!”desak Nabi Musa.

Maka perempuan itu pun dengan takut bercerita, “Saya telah berzina.” Kepala nabi Musa terangkat, hatinya tersentak. “Dari perzinaan itu saya hamil.

Setelah anak itu lahir, langsung saya cekik lehernya sampai mati,” lanjut perempuan itu seraya menangis. Mata Nabi Musa berapi-api.

Dengan muka yang berang dia menghardik. “Perempuan celaka, pergi dari sini. Agar siksa Allah tak jatuh ke dalam rumahku. Pergi...!!!!” teriak nabi Musa sambil berpaling karena jijik. Hati perempuan itu bagaikan kaca membentur batu, hancur luluh.

Dia menangis tersedu-sedu dan keluar dari rumah Nabi Musa. Ia tak tahu harus kemana lagi mengadu. Bahkan dia tak tahu ke mana harus melangkahkan kaki. Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana manusia lain bakal menerimanya...?

Sepeninggalnya wanita tersebut, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa.
Jibril lalu bertanya, “Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak BERTAUBAT dari dosanya...? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar dari itu...?”

Nabi Musa terperanjat. “Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu...?

Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang hina itu...?” Tanyanya. “Ada...!!!” Jawab Jibril dengan tegas. “Orang yang meninggalkan Solat dengan sengaja tanpa menyesal.

Orang itu dosanya lebih besar daripada SERIBU kali berzina.” Mendengar penjelasan ini Nabi Musa memanggil wanita tadi, lalu berdoa memohon ampunan kepada ALLAH.

Nabi Musa menyadari, orang yang meninggalkan solat dengan sengaja tanpa penyesalan seakan menganggap remeh perintah ALLAH.

Sedangkan BERTAUBAT dan menyesali Dosa dengan sungguh- sungguh berarti masih mempunyai IMAN di dadanya dan Yakin ALLAH itu ada. . Semoga Bermanfaat Untuk Kita semua Aamiin..

4/10/13

kaki pun aurat wanita..

2 ulasan:

Assalamualaikum..dear muslim and muslimah, mungkin ramai yang tak tahu yang kaki tu pun aurat bagi wanita islam..dulu pun aku tak tahu juga tapi sekarang kalau aku pergi mana2 mesti wajib pakai stokin, takut2 aurat kaki dilihat yang bukan muhrim..berdosa tau..

Tapi mengikut mazhab2 lain, sesetengahnya mengatakan yang kaki bukan aurat tapi mengikut mazhab syafi'e dan hambali kaki adalah aurat bagi wanita..

Mazhab Hanafi mengatakan kaki wanita tidak termasuk dalam lingkungan aurat.
Mazhab Maliki dalam pendapat muktamad mengatakan kaki bukan aurat.
Mazhab Syafi’e pula mengatakan ia sebagai aurat.
Mazhab Hambali pula menghukumkan kaki wanita sebagai aurat.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Wahai Asma', sesungguhnya seseorang wanita itu apabila telah baligh (haid), maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini." Rasulullah SAW sertakan lafaznya "ini dan ini" dengan mengisyaratkan wajah dan kedua-dua tapak tangan. (Riwayat Abu Daud)
Ia boleh merujuk kepada kitab Feq ala Mazahib Arbaah juz 1 muka surat 584 dan Al-Mufassal Dr Abb Karim Zaidan ada disebutkan satu bab khas mengenai kaki dengan tajuknya, “Adakah kaki wanita dikira sebagai aurat?” (Rujuk Al-Mufassal fi Ahkam al-Mar ah wa albait al-Muslim fi al-Syari’ati al-Islamiah, Jilid 3, masalah 2282, ms 198)

1/10/13

dedah aurat..

2 ulasan:

Dunia sekarang ni aku tengok terlalu ramai wanita yang tak tutup aurat dengan sempurna bahkan ada yang tak tutup langsung, dedah situ, dedah sini..heh!..untuk apa diorang dedah aurat tu semua?..apa yang mereka dapat?.. confius.

Dan aku tertanya-tanya pada diri sendiri, kenapa mereka dedah aurat mereka?.sedangkan menutup aurat tu adalah satu kewajipan untuk semua wanita islam kat luar sana.Ramai artis yang dedah aurat, pakai baju seksi, diorang tak takut ke yang lelaki memandang diorang dengan penuh nafsu syahwat?.bukan artis je, malahan makcik2, adik2 tu..Allah..

Hendaklah mereka melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. [Al-Ahzab,33:59]

Nasihat aku kat siapa2 yang masih dedah aurat tu, tutuplah aurat mu itu wahai hawa, sebelum dirimu menemui ajal, aurat kita lebih mahal dari wang ringgit tau..hah..tak caya cuba tanya ustaz. Aku nasihat ni tak bermakna apa yang buat selama ni dah cukup sempurna tapi sebagai saudara seislam kita wajib tegur.. itu dah jadi tanggungjawab kita as a muslim..kan?.

kadang2 kita tak perasan pun gambar yang kita upload dalam facebook tu mungkin tak tutup aurat sepenuhnya atau tak tutup aurat dengan sempurna..cuba korang check pic2 korang tu semua, sempurna tak lgi aurat korang?..kalau tak, maka lebih elok awak padam pic2 tu semua..ok?..kalau dah tutup litup semua tu, alhamdulillah..it's ok..

Mesir kini darurat, Malaysia kini dedah aurat.